ZAMAN
RASULULLAH S.A.W
Hafazan
Nabi
Muhammad menerima ayat al-Quran melalui perantaraan Malaikat Jibril. Baginda
terus menghafal dan memahami maksud ayat-ayat yang diterimanya. Nabi Muhammad
menyampaikan kepada sahabat dengan tartil lalu sahabat menghafalnya. Baginda
mentafsirkan terus ayat yang diterima agar tidak ada kekeliruan dan jelas
maksudnya. Baginda akan segera membacakan wahyu (ayat al- Quran) kepada sahabat
supaya baginda tidak lupa ataupun luput. Baginda mengambil berat terhadap
penjagaan al-Quran dengan bertadarrus, mengulangi serta membaca dalam
sembahyang.
Bangsa arab mempunyai ingatan yang
kuat dan mudah mengingati. Mereka menyebarkan kepada ahli keluarga mereka masing-masing
dan turut disebarkan kepada negara lain. Al-quran mula dititikberatkan oleh
golongan arab yang memeluk islam.
Tulisan
Nabi hanya
membenarkan sahabat menulis al-Quran sebaik sahaja Baginda menerima
wahyu. Rasulullah mempunyai sekumpulan penulis wahyu yang terdiri daripada
sahabatnya seperti Zaid bin Thabit, Ubai bin Ka’ab, Muaz bin Jabal dan Khulafa
Ar-Rasyidin. Mereka menulis wahyu di atas bahan-bahan yang boleh didapati
ketika itu seperti batu-batu dan pelepah tamar. Hal ini kerana,kelengkapan alat
tulis sukar ditemui di negeri arab pada masa itu.
Al-quran itu telah disusun mengikut
urutan yang diberitahu Rasulullah dan perintah Allah S.W.T melalui wahyu.
Tulisan-tulisan itu disimpan di rumah baginda dan dikenali sebagai tulisan
rasmi. Ada juga sahabat yang menulis untuk kegunaan sendiri namun tidak
mengikut tertib surah-surah dan ayat-ayat seperti tulisan rasmi. Belum lagi ada
mashaf yang khusus pada zaman ini kerana al-Quran sentiasa diturunkan
ZAMAN SAIDINA ABU
BAKAR
Khalifah Umar telah mencadangkan
kepada saiyidina Abu bakar supaya al-quran dikumpulkan dalam satu mashaf dengan
tertib berikutan peperangan al-Yamamah yang menyebabkan ramai Hafiz al-Quran
syahid. Pada mulanya Abu Bakar tidak bersetuju kerana hal tersebut tidak pernah
dilakukan oleh Baginda semasa hayatnya, namun setelah diyakini oleh Umar, Abu
Bakar bersetuju.
Abu bakar mengarahkan Zaid bin
thabit untuk melaksanakan tugas itu kerana beliau seorang penulis wahyu. Zaid
juga tidak bersetuju pada mulanya tetapi setelah berjaya diyakini beliau
bersetuju. Zaid dibantu oleh sahabat yang lain dengan bertindak menyalin satu
persatu ayat yang sedia ada serta membandingkannya dengan hafazan para sahabat
yang lain. Beliau juga tidak akan menulis sebagai al-Quran sekiranya tidak ada
2 orang saksi yang adil, menyatakan mereka menerima ayat itu daripada nabi.
Zaid mengambil masa lebih kurang satu tahun untuk menyelesaikan tugas itu dan
hasil tersebut dinamakan mashaf Abu Bakar.
Bentuk penulisan mashaf itu adalah
meliputi keseluruhan Ketujuh-tujuh Huruf dan ini bermakna ia adalah selaras dan
sama dengan catatan yang dikumpulkan pada zaman Nabi. Dinamakan mashaf
Abu Bakar dan digunakan sehingga pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab. mashaf ini telah disimpan oleh Abu Bakar sehingga beliau wafat, lalu
berpindah kepada Umar Al-Khattab hingga beliau wafat dan dipegang oleh Hafshah
binti Umar.
Kelebihan
mushaf Abu Bakar
- Penelitian yang begitu berhati-hati, mendalam tepat dan sempurna.
- Ayat-ayat yang ditulis pada mushaf adalah yang sudah jelas tidak dinasakhkan bacannya.
- Jumhur ulama berpendapat bahawa ayat-ayat al-Quran yang tertulis di dalamnya adalah bertaraf mutawatir.
- Memiliki “Qira’ah Sab’ah “ yang sahih.
ZAMAN
SAIDINA UTHMAN
Pada zaman ini, Islam telah
berkembang luas ke negara-negara bukan Arab. Oleh itu, terdapat perselisihan
yang hebat tentang masalah bacaan kerana al-Quran pada masa itu tidak ada baris
dan titik. Masalah tersebut semakin meruncing malahan ada di antara mereka
sudah sampai tahap kafir-mengkafir antara satu sama lain. Oleh itu, Huzaifah
al-Yaman memberi cadangan kepada Saidina Uthman supaya membentuk satu jawatankuasa
penulisan al-Quran.
Jawatankuasa ini terdiri daripada
empat orang sahabat iaitu Abdullah bin al-Zubir, Said bin al-’As, Abd
Rahman bin Haris bin Hisham dan diketuai oleh Zaid bin Thabit. Tugas
jawatankuasa ini ialah untuk membukukan al-Quran dengan menyalin semua ayat
al-Quran yang dikumpulkan pada zaman khalifah Abu Bakar. Mereka menyalin semula
ke dalam satu naskhah dengan menggunakan satu bentuk huruf daripada huruf-huruf
yang tujuh. Sekiranya berlakunya
percanggahan,mereka akan merujuk kepada kaedah bacaan bangsa Quraisy kerana
al-Quran diturunkan dalam bahasa quraisy
Mereka mula menjalankan tugas pada
hujung tahun 24 hijrah dan awal tahun 25 hijrah. Setelah selesai, Semua
lembaran al-Quran yang lain dibakar dan seterusnya al-Quran yang telah disalin
semula dihantar ke Mekah, Syria, Basrah dan Kufah.
Saidina
Uthman Affan r.a mengarahkan untuk membukukan Al-Quran atas sebab berikut:
- Ramai penghafaz telah gugur syhid di medan perang.
- Islam telah berkembang luas menyebabkan berlaku ketidakselarasan pembacaan ayat-ayat Al-Quran.
- Pertelingkahan dalam menentukan cara bacaan al-Quran
Antara syarat
penulisan mashaf Uthmani:
- Ditulis mengikut bacaan para hafiz
- Sebarang kekeliruan bacaan akan dirujuk kepada bacaan bangsa Quraisy
- Ayat al-Quran yang diterima Rasulullah secara mutawatir dan tidak mansukh ditulis semula
- Penulisan huruf al-Quran tanpa titik
- Mengekalkan tujuh jenis bacaan
ZAMAN BANI
UMAIYAH
Oleh sebab ramai orang yang bukan Arab
memeluk Islam, maka pemerintah Islam dan ulama berusaha untuk melengkapkan
al-Quran dengan tanda bacaan seperti baris dan titik. Penyusunan tanda bacaan
diusahakan oleh Abu al-Aswad ad-Duali atas saranan Gabenor Basrah, Ziad pada
zaman khalifah Marwan bin al-Hakam dengan tujuan memudahkan umat Islam untuk
membaca dan menghafaz al-Quran serta mengelakkan kekeliruan dan perbezaan
bacaan mengikut huruf bacaan yang betul.
Kemudian dikemaskini pada zaman
pemerintahan Abdul Malik bin Marwan oleh gabenor baginda, al-Hajjaj bin Yusuf
al-Thaqafi dengan bantuan ulama pada waktu itu. Seterusnya mashaf
diperkembangkan lagi dengan terhasilnya tanda-tanda waqaf dan yang lainnya.
Pada mulanya ditulis menggunakan
tulisan tangan dengan jenis tulisan khat Khufi, selepas itu ditulis pula dengan
tulisan khat Raihani. Kemudian ditulis menggunakan khat Thuluth dan akhir
sekali menggunakan khat Nasakh. Mashaf yang ditulis dengan khat Nasakh buat
pertama kalinya dicetak di Hamburg, Jerman dan diulang cetak ditempat lain
sehingga sekarang. Kita seharusnya bersyukur keran khalifah-khalifah pada zaman
dahulu mengambil berat berkaitan dengan al-Quran. Jikalau tidak, sudah tentu
kita tidak dapat menikmati nikmat al-Quran dan syafaatnya padah hari akhirat.
Sekalung Penghargaan kepada Farah, Farizyan, dan Khairunnisa.
Sekalung Penghargaan kepada Farah, Farizyan, dan Khairunnisa.
Dari penjelasan d atas bahwa alquran benar ditulis oleh manusia, bagaimana tentang lauh mahfud , katanya alquran yg asli d simpan d sana...?
BalasPadamya. untuk dikumpulkan dalam kitab ditulis manusia. namun maha besar Allah Taala, alQuran datang dariNya, segala isinya datang dari Nya,
Padambukan rekaan manusia
Kandungan ayat itu datang drpd Allah di Luh Mahfuz kepada Nabi Muhammad saw melalui Jibril ...cuma ditulis dan disimpan dan dibukukan manusia ...maksud disini ayat Al Quran masih kekal utuh seperti dahulu
PadamAlhamdulillah..
BalasPadamAlhamdulillah..terima kasih utk ilmunya..semoga berkah aamiin3 a Rabb
BalasPadam